SO – Skriva sammanfattningar

Att minnas – hjärnan sorterar intryck

Varje dag möts vi av en enorm mängd information och intryck, men hjärnan sorterar endast ihop en bråkdel av detta i kort- eller långtidsminnet. Generellt kan du ofta i slutet på varje dag redogöra för dagens förehavanden, men skulle någon fråga dig nästa vecka om denna dags innehåll kommer du inte komma minnas alla enskilda händelser, såvida inte allt handlar om rutiner. De minnen som förankras i långtidsminnet brukar ofta vara händelser eller upplevelser av lite ovanligare karaktär, som inte ingår i de vardagliga rutinerna. Det kan exempelvis vara första gången du fick en puss av den du var förälskad i eller när den gången du bröt benet vid ett fall.
Därför är det en utmaning för varje lärare att skapa förutsättningar för att varje elev ska lära och förankra information i minnet, så att hen kan befästa kunskaper och utveckla dem i olika sammanhang. För att eleven ska kunna utveckla sin läs-, skriv och lyssningsteknik, behöver hen träna på att göra sammanfattningar.
När mina elever läser en text eller lyssnar till information, sorterar deras hjärnor intrycken. Alla människor är olika och därför är det ytterst sällan som alla 31 elever återberättar samma detaljer, när man ber dem att återberätta den muntliga genomgången eller innehållet av texten. Att göra en skriftlig sammanfattning kan ibland vara svårt i årskurs 4, eftersom de flesta inte kommit långt i deras skriv- och läsutveckling.
Dock är det viktigt att tidigt börja träna. Texter i SO-ämnena är ofta långa och därför behöver eleverna utveckla studietekniker i att sålla i information. De måste träna på att bli selektiva och välja ut de centrala delarna av den ursprungliga informationen och välja bort de oväsentliga delarna. I vilket ände ska man börja för att utveckla den färdigheten?
Syftet med dagens lektion var att träna på att skriva en sammanfattning av en enklare faktatext om vikingafärder. Först läste jag högt för eleverna huvudtexten medan de läser tyst samtidigt. På baksidan av dokumentet står det exempel på stödord, som syftar till att eleverna ska skriva en egen sammanfattning av texten. En del av stödorden skriver jag upp på tavlan. Därför skriver jag ett exempel på sammanfattning av texten på tavlan, där stödorden utgör det centrala delarna av huvudinformationen som binds ihop med sambandsord. I det andra exemplet låter jag eleverna använda stödorden och dra slutsatser om vilka sambandsord de behöver för att binda ihop till en mening. Därefter får de skriva egna sammanfattande meningar.
Detta är ett exempel på hur man kan initiera färdigheterna att sortera information och skriva enklare sammanfattningar av en text.

Prenumerera på nya blogginlägg

Författare: Niklas Jonsson

Jag är stolt över att vara lärare! Varje dag bjuder på nya fantastiska upplevelser och utmaningar, men se glädjen i elevernas ögon när lyckas och utvecklas skapar mening för mitt yrke.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *